You are here
Brit versenyfelügyelet: nem szolgálja a közérdeket, hogy a Fox felvárásolja a Sky-t Cégmentor 

Brit versenyfelügyelet: nem szolgálja a közérdeket, hogy a Fox felvárásolja a Sky-t

A brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság (CMA) keddi előzetes végzése szerint nem szolgálja a közérdeket az a terv, amelynek alapján Rupert Murdoch médiamágnás vállalatbirodalma teljes egészében felvásárolná a brit Sky médiacsoportot, a Sky News hírtelevízióval együtt.

A Murdoch-konglomerátumhoz tartozó 21st Century Fox médiacsoport 11,7 milliárd fontért (négyezer milliárd forintért) venné meg a Sky-részvények azon 61 százalékát, amely még nincs a birtokában, miközben a Walt Disney az egész Fox csoportra pályázik egy 66 milliárd dolláros átvételi ajánlattal.
A CMA azonban egyelőre csak a Fox-Sky ügyletet vizsgálta érdemben, és megállapította: ha a Sky teljes egészében a Foxhoz kerülne, azzal a Murdoch Family Trust (MFT) “túl széleskörű ellenőrzést szerezne minden létező médiaplatformon” – a televíziózásban, az online médiában, a rádiós piacon és a nyomtatott sajtóban – a nagy-britanniai hírszolgáltatás felett, és így túl nagy befolyása lenne a brit közvéleményre.
A brit versenyfelügyelet megállapítása szerint az MFT nagy-britanniai hírszolgáltatását a brit lakosság csaknem egyharmada nézi, hallgatja vagy olvassa, és a Murdoch-konglomerátumnak így jóval nagyobb a részesedése a lakossági hírfogyasztásban, mint az összes többi hírszolgáltatónak, a közszolgálati BBC és a kereskedelmi ITN médiacsoportokat kivéve.
A CMA előzetes végzése szerint a média sokszínűsége a brit demokrácia működésének egyik központi eleme, és nagyon fontos, hogy egyetlen csoport vagy egyén se szerezzen túl nagy ellenőrzést a brit hírszolgáltató média felett, és ne gyakorolhasson túl nagy befolyást a politikai folyamatokra.
A CMA május 1-jéig állítja össze végleges jelentését, amelyet a médiaügyekért is felelős kulturális minisztérium elé terjeszt. A döntés joga a tárcát illeti meg.
A 21st Century Fox 2016 decemberében jutott megállapodásra a Sky-csoport átvételéről. A 11,7 milliárd fontos tranzakció keretében a Sky részvényesei egy-egy Sky-részvényért 10,75 font készpénzt kapnának.

A tranzakció 18,5 milliárd fontra értékelte a Sky-csoportot; ez 40 százalékos prémium volt a Sky akkori piaci tőkeértéke felett a bejelentés idején árvényes tőzsdei részvényárfolyam alapján.
Rupert Murdoch birtokolja jelenleg is a Sky-csoport 39 százalékát, emellett nagy-britanniai sajtóportfóliójába tartozik a The Times, a The Sunday Times és a The Sun, a három legolvasottabb konzervatív brit lap.
A News Corporation – a Murdoch-csoport globális sajtó- és médiaérdekeltségeit összefogó holding – már nyolc évvel ezelőtt is megpróbálta megszerezni a teljes ellenőrzést a Sky médiacsoportot működtető, akkor még BSkyB néven jegyzett médiavállalkozás felett, ám az akkori átvételi kísérlet meghiúsult egy sajtóbotrány miatt, amelynek kirobbanása után a Murdoch-cégcsoport elállt az akvizíciós szándéktól.
A botrányt az robbantotta ki, hogy 2010 nyarán kiderült: a brit Murdoch-sajtóérdekeltség akkori vasárnapi lapja, a News of the World feltörte és exkluzív információk reményében lehallgatta egy elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves angol kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.
A rivális brit lapok által feltárt ügy az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányává fajult, és Murdoch brit érdekeltsége ennek hatására egyik napról a másikra beszüntette a 168 évvel korábban alapított News of the World megjelentetését.

MTI/Rupert Murdoch

Share Button

További Hírek:

Leave a Comment